Artykuł
PROJEKT
„Udowodnimy, że potrafimy" - wsparcie uczniów z SPE w Gminie Świercze”
projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Projekt realizowany jest przez:
Gminę Świercze,
ul. Kolejowa 2, 06-150 Świercze,
w partnerstwie z
Fundacją Wspierania Rozwoju Usług Społecznych,
ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2027 r.
Wartość projektu: 812 142,50 zł.
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 690 321,13 zł.
Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 76 096,37 zł.
CEL PROJEKTU
Celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej w Gminie Świercze, przez realizację działań związanych ze wsparciem szkół na rzecz edukacji włączającej, poprzez:
- objęcie wsparciem 130 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym 66 dziewcząt oraz 64 chłopców ze:
- Szkoły Podstawowej w Świerczach (40 Dz i 44 Ch),
- Szkoły Podstawowej w Strzegocinie (26 Dz i 20 Chł),
- objęcie wsparciem przedstawicieli kadry pedagogicznej, niepedagogicznej i zarządzającej obydwu szkół tj. 32 osoby (28 K i 4 M), w tym z SP Świercze 16K i 3M oraz SP Strzegocin 12 K i 1M,
- objęcie wsparciem rodziców / opiekunów prawnych uczniów tych szkół, w zakresie zagadnień z tematyki edukacji włączającej - łącznie 66 osób (48 K i 18 M).
W ramach projektu przewidziano następujący zakres wsparcia:
- poszerzenie oferty edukacyjnej szkół w zakresie edukacji włączającej, zakładające wsparcie uczniów/uczennic z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce itp.;
- poszerzenie oferty edukacyjnej dla uczniów /uczennic szczególnie uzdolnionych;
- organizację spotkań integracyjnych dla uczniów, rodziców nauczycieli objętych wsparciem projektu;
- podniesienie kompetencji nauczycieli szkół objętych wsparciem projektu poprzez realizację wsparcia dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb nauczycieli w tym zakresie;
- wsparcie dla rodziców i opiekunów prawnych uczniów/uczennic z zakresie tematyki edukacji włączającej;
- doposażenie szkół w nowoczesne sprzęty i wyposażenie zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Wsparciem w projekcie zostaną objęte działania związane z wdrażaniem edukacji włączającej w szkołach, na wzór wypracowanego w POWER 2014-2020, modelu w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej.
Wdrożenie powyższych standardów będzie miało na celu zapewnienie pełnej inkluzji uczniów ze SPE oraz stworzenie warunków do ich wszechstronnego rozwoju.
CELE SZCZEGÓŁOWE - EFEKTY
Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów zawartych w Programie FEMA 2021-2027, w tym w szczególności wpisuje się w realizację celu głównego jakim jest wsparcie edukacji włączającej poprzez realizacje celów szczegółowych projektu:
- Wdrożenie standardu dostępności edukacyjno-społecznej w SP w Świerczach i SP w Strzegocinie – opracowanie, szkolenia i ewaluacja, od 01.09.2025 do 30.06.2027;
- Przygotowanie 130 uczniów i 66 rodziców do wspólnej edukacji poprzez realizację wsparcia szkoleniowego, warsztatowego oraz terapeutycznego a także przeciwdziałanie dyskryminacji, od 01.09.2025 do 30.06.2027;
- Pomoc uczniom doświadczającym ubóstwa, ograniczeń edukacyjnych od 01.09.2025 do 30.06.2027;
- Wsparcie rehabilitacyjno-kompensacyjne na rzecz 15 uczniów z niepełnosprawnościami od 01.09.2025 do 30.06.2027;
- Wsparcie kadry pedagogicznej w zakresie edukacji włączającej u 32 nauczycieli w SP w Świerczach i SP w Strzegocinie od 01.09.2025 do 30.06.2026;
- Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie SP w Świerczach i SP w Strzegocinie w narzędzia diagnostyczne i dydaktyczne od 01.09.2025 do 28.02.2026.
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.
Dla uczniów i uczennic przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących zajęć:
Zajęcia dla uczniów/uczennic ze SPE posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie (PPP, n-la specjalisty, dyrektora placówki) i zagrożonych niedostosowaniem społecznym:
- Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 10 osób; II rok: 8 osób);
- Ćwiczenia wzmacniające potencjał ucznia z zaburzeniami (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 12 osób; II rok: 8 osób);
- Warsztaty balbutologopedii - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-8 osób; II rok: 2 grupy-8 osób);
- Wsparcie psychologiczne (indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 15 osób; II rok: 10 osób);
- Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-8 osób; II rok: 2 grupy-8 osób);
- Terapia wyrównawcza /zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-7 osób; II rok: 2 grupy-7 osób);
- Integracja sensoryczna - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 3 grupy-8 osób; II rok: 2 grupy-7 osób);
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia z SPE - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 3 grupy-9 osób); II rok: 2 grupy-7 osób),
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-7 osób); II rok: 2 grupy-7 osób),
- Zajęcia z kinezyterapii - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 1 grupa-4 osoby; II rok: 1 grupa-4 osoby);
- Wsparcie terapeutyczne indywidualne logopedyczne celem ćwiczenia słuchowego i artykulacyjnego w trudnych fonicznie połączeniach w oparciu o ilustrację - rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowych - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 10 osób; II rok: 9 osób);
- Wsparcie terapeutyczne rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo -ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 1 grupa-4 osoby; II rok: 1 grupa-3 osoby);
- Zajęcia socjoterapeutyczne - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 1 grupa-4 osoby; II rok: 1 grupa-3 osoby).
Zajęcia dla uczniów/uczennic szczególnie uzdolnionych:
- Rozwijające zajęcia z języka angielskiego/niemieckiego (wspierające zwłaszcza komunikację i wykraczające poza podstawą programową, zakończone międzynarodowym certyfikatem językowym - wymiar: 120 h/grupę (I rok: 2 grupy-12 osób; II rok: 2 grupy-12 osób);
- Zajęcia z technik szybkiego uczenia się i czytania - wymiar: 15 h/grupę (I rok: 2 grupy-12 osób; II rok: 2 grupy-12 osób);
- Zajęcia z informatyki zg. z ramą DIGCOMP zakończone zewnętrznym międzynarodowym certyfikatem - wymiar: 120 h/grupę (I rok: 2 grupy-12 osób; II rok: 2 grupy-12 osób);
- Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne - wymiar: 30 h/grupa (I rok: 3 grupy-18 osób; II rok: 3 grupy-18 osób).
Dla rodziców / opiekunów prawnych przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:
(zajęcia grupowe, wymiar: 6 h/grupę)
- Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne - nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija? – I rok: 2 grupy (16 osób);
- Jak budować u dzieci poczucie własnej wartości i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna? – I rok: 2 grupy (16 osób);
- Depresja nastolatka - jak możesz pomóc swojemu dziecku? – I rok: 2 grupy (16 osób);
- Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi? – I rok: 2 grupy (16 osób);
- Krótko o dyscyplinie w domu – I rok: 2 grupy (16 osób);
- Jak wspierać dziecko z SPE w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej – I rok: 2 grupy (16 osób);
- Moje dziecko nie chce się uczyć - jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy? – I rok: 2 grupy (16 osób).
Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:
- „Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela?” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów” – wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „Metoda Dobrego Startu - założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „Doradztwo zawodowe dla uczniów z SEP” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „Akademia Dostępności w placówkach edukacyjnych” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „10 pomysłów na to, jak zintegrować klasę i dbać o więzi w szkole” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „Trudny uczeń - praca z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami zachowania” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
- „Jak przygotować się do pracy z uczniem z autyzmem lub zespołem Aspergera?” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób).
W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:
- Organizacja pikniku integracyjno-edukacyjno-terapeutycznego
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącu wrzesień 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne - niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- szkół objętych wsparciem
- Wnioskodawcy – Gminy Świercze
- Partnera - Fundacji Wspierania Rozwoju Usług Społecznych
Kwalifikacja do Projektu
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Udowodnimy, że potrafimy" - wsparcie uczniów z SPE w Gminie Świercze”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
Szkoła Podstawowa w Świerczach
ul. Pułtuska 26 A, 06-150 Świercze;
tel. 23 691 60 06
Szkoła Podstawowa w Strzegocinie
Strzegocin 4, 06-150 Świercze
tel. 23 692 66 54
Kontakt
Gmina Świercze
Ul. Kolejowa 2
06-150 Świercze
Telefon: 23 691 60 45
Fundacja Wspierania Rozwoju Usług Społecznych
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
Telefon: 12 431 07 05
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)
Do pobrania:
Załącznik nr 1 - ankieta rekrutacyjna - uczeń [PDF, 293,10 KB]
Załącznik nr 2 - ankieta rekrutacyjna - nauczyciel [PDF, 297,19 KB]
Załącznik nr 3 - ankieta rekrutacyjna - rodzic, opiekun prawny [PDF, 277,33 KB]
Załącznik nr 8 - umowa uczestnictwa ucznia w projekcie [PDF, 292,37 KB]
Załącznik nr 9 - umowa uczestnictwa nauczyciela w projekcie [PDF, 291,66 KB]
Załącznik nr 10 - umowa uczestnictwa - rodzic, opiekun prawny [PDF, 290,75 KB]
Załącznik nr 11 - klauzula informacyjna RODO [PDF, 283,87 KB]
Załącznik nr 12 - wykaz zajęć dostępnych dla uczniów [PDF, 260,46 KB]
Załącznik nr 13 - wykaz zajęć dostępnych dla nauczycieli [PDF, 232,54 KB]
Załącznik nr 14 - wykaz zajęć dostępnych dla rodziców, opiekunów prawnych [PDF, 233,82 KB]