Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Herb

Udowodnimy, że potrafimy – wsparcie uczniów z SPE w Gminie Świercze

Artykuł

Logo Funduszy Europejskich dla Mazowsza, flaga Rzeczpospolitej Polskiej, flaga Unii Europejskiej, logo Mazowsza

PROJEKT

 Udowodnimy, że potrafimy" - wsparcie uczniów z SPE w Gminie Świercze

projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu

Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów

Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027

 

Projekt realizowany jest przez:

Gminę Świercze,
ul. Kolejowa 2, 06-150 Świercze,

w partnerstwie z

Fundacją Wspierania Rozwoju Usług Społecznych,
ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków

Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2027 r.

Wartość projektu: 812 142,50 zł.

Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 690 321,13 zł.

Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 76 096,37 zł.

  

CEL PROJEKTU

Celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej w Gminie Świercze, przez realizację działań związanych ze wsparciem szkół na rzecz edukacji włączającej, poprzez:

  • objęcie wsparciem 130 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym 66 dziewcząt oraz 64 chłopców ze:

- Szkoły Podstawowej w Świerczach (40 Dz i 44 Ch),

- Szkoły Podstawowej w Strzegocinie (26 Dz i 20 Chł),

  • objęcie wsparciem przedstawicieli kadry pedagogicznej, niepedagogicznej i zarządzającej obydwu szkół tj. 32 osoby (28 K i 4 M), w tym z SP Świercze 16K i 3M oraz SP Strzegocin 12 K i 1M,
  • objęcie wsparciem rodziców / opiekunów prawnych uczniów tych szkół, w zakresie zagadnień z tematyki edukacji włączającej - łącznie 66 osób (48 K i 18 M).

W ramach projektu przewidziano następujący zakres wsparcia:

  • poszerzenie oferty edukacyjnej szkół w zakresie edukacji włączającej, zakładające wsparcie uczniów/uczennic z niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce itp.;
  • poszerzenie oferty edukacyjnej dla uczniów /uczennic szczególnie uzdolnionych;
  • organizację spotkań integracyjnych dla uczniów, rodziców nauczycieli objętych wsparciem projektu;
  • podniesienie kompetencji nauczycieli szkół objętych wsparciem projektu poprzez realizację wsparcia dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb nauczycieli w tym zakresie;
  • wsparcie dla rodziców i opiekunów prawnych uczniów/uczennic z zakresie tematyki edukacji włączającej;
  • doposażenie szkół w nowoczesne sprzęty i wyposażenie zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).

Wsparciem w projekcie zostaną objęte działania związane z wdrażaniem edukacji włączającej w szkołach, na wzór wypracowanego w POWER 2014-2020, modelu w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej.
Wdrożenie powyższych standardów będzie miało na celu zapewnienie pełnej inkluzji uczniów ze SPE oraz stworzenie warunków do ich wszechstronnego rozwoju.

CELE SZCZEGÓŁOWE - EFEKTY

Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów zawartych w Programie FEMA 2021-2027, w tym w szczególności wpisuje się w realizację celu głównego jakim jest wsparcie edukacji włączającej poprzez realizacje celów szczegółowych projektu:

  • Wdrożenie standardu dostępności edukacyjno-społecznej w SP w Świerczach i SP w Strzegocinie – opracowanie, szkolenia i ewaluacja, od 01.09.2025 do 30.06.2027;
  • Przygotowanie 130 uczniów i 66 rodziców do wspólnej edukacji poprzez realizację wsparcia szkoleniowego, warsztatowego oraz terapeutycznego a także przeciwdziałanie dyskryminacji, od 01.09.2025 do 30.06.2027;
  • Pomoc uczniom doświadczającym ubóstwa, ograniczeń edukacyjnych od 01.09.2025 do 30.06.2027;
  • Wsparcie rehabilitacyjno-kompensacyjne na rzecz 15 uczniów z niepełnosprawnościami od 01.09.2025 do 30.06.2027;
  • Wsparcie kadry pedagogicznej w zakresie edukacji włączającej u 32 nauczycieli w SP w Świerczach i SP w Strzegocinie od 01.09.2025 do 30.06.2026;
  • Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie SP w Świerczach i SP w Strzegocinie w narzędzia diagnostyczne i dydaktyczne od 01.09.2025 do 28.02.2026.

RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE

W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:

  • uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
  • rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
  • nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.

Dla uczniów i uczennic przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących zajęć:

Zajęcia dla uczniów/uczennic ze SPE posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, opinie (PPP, n-la specjalisty, dyrektora placówki) i zagrożonych niedostosowaniem społecznym:

  • Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 10 osób; II rok: 8 osób);
  • Ćwiczenia wzmacniające potencjał ucznia z zaburzeniami (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 12 osób; II rok: 8 osób);
  • Warsztaty balbutologopedii - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-8 osób; II rok: 2 grupy-8 osób);
  • Wsparcie psychologiczne (indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 15 osób; II rok: 10 osób);
  • Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-8 osób; II rok: 2 grupy-8 osób);
  • Terapia wyrównawcza /zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-7 osób; II rok: 2 grupy-7 osób);
  • Integracja sensoryczna - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 3 grupy-8 osób; II rok: 2 grupy-7 osób);
  • Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia z SPE - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 3 grupy-9 osób); II rok: 2 grupy-7 osób),
  • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 2 grupy-7 osób); II rok: 2 grupy-7 osób),
  • Zajęcia z kinezyterapii - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 1 grupa-4 osoby; II rok: 1 grupa-4 osoby);
  • Wsparcie terapeutyczne indywidualne logopedyczne celem ćwiczenia słuchowego i artykulacyjnego w trudnych fonicznie połączeniach w oparciu o ilustrację - rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowych - wymiar: 10 h/osobę (I rok: 10 osób; II rok: 9 osób);
  • Wsparcie terapeutyczne rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo -ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 1 grupa-4 osoby; II rok: 1 grupa-3 osoby);
  • Zajęcia socjoterapeutyczne - wymiar: 30 h/grupę (I rok: 1 grupa-4 osoby; II rok: 1 grupa-3 osoby).

Zajęcia dla uczniów/uczennic szczególnie uzdolnionych:

  • Rozwijające zajęcia z języka angielskiego/niemieckiego (wspierające zwłaszcza komunikację i wykraczające poza podstawą programową, zakończone międzynarodowym certyfikatem językowym - wymiar: 120 h/grupę (I rok: 2 grupy-12 osób; II rok: 2 grupy-12 osób);
  • Zajęcia z technik szybkiego uczenia się i czytania - wymiar: 15 h/grupę (I rok: 2 grupy-12 osób; II rok: 2 grupy-12 osób);
  • Zajęcia z informatyki zg. z ramą DIGCOMP zakończone zewnętrznym międzynarodowym certyfikatem - wymiar: 120 h/grupę (I rok: 2 grupy-12 osób; II rok: 2 grupy-12 osób);
  • Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne - wymiar: 30 h/grupa (I rok: 3 grupy-18 osób; II rok: 3 grupy-18 osób).

Dla rodziców / opiekunów prawnych  przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:

 (zajęcia grupowe, wymiar: 6 h/grupę)

  • Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne - nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija? – I rok: 2 grupy (16 osób);
  • Jak budować u dzieci poczucie własnej wartości i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna? – I rok: 2 grupy (16 osób);
  • Depresja nastolatka - jak możesz pomóc swojemu dziecku? – I rok: 2 grupy (16 osób);
  • Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi? – I rok: 2 grupy (16 osób);
  • Krótko o dyscyplinie w domu – I rok: 2 grupy (16 osób);
  • Jak wspierać dziecko z SPE w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej – I rok: 2 grupy (16 osób);
  • Moje dziecko nie chce się uczyć - jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy? – I rok: 2 grupy (16 osób).

Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:

  • „Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela?” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów” – wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „Metoda Dobrego Startu - założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „Doradztwo zawodowe dla uczniów z SEP” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „Akademia Dostępności w placówkach edukacyjnych” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „10 pomysłów na to, jak zintegrować klasę i dbać o więzi w szkole” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „Trudny uczeń - praca z dzieckiem/uczniem z zaburzeniami zachowania” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób);
  • „Jak przygotować się do pracy z uczniem z autyzmem lub zespołem Aspergera?” - wymiar: 6 h/grupę, I rok: 2 grupy (16 osób).

W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:

  • Organizacja pikniku integracyjno-edukacyjno-terapeutycznego

REKRUTACJA

Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącu wrzesień 2025 r.

Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne - niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.

Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:

  • szkół objętych wsparciem
  • Wnioskodawcy – Gminy Świercze
  • Partnera - Fundacji Wspierania Rozwoju Usług Społecznych

Kwalifikacja do Projektu

Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Udowodnimy, że potrafimy" - wsparcie uczniów z SPE w Gminie Świercze”.

Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.

SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM


Szkoła Podstawowa w Świerczach
ul.
Pułtuska 26 A, 06-150 Świercze;
tel. 23 691 60 06


Szkoła Podstawowa w Strzegocinie
Strzegocin 4, 06-150 Świercze
tel. 23 692 66 54


Kontakt

Gmina Świercze
Ul. Kolejowa 2
06-150 Świercze
Telefon: 23 691 60 45

Fundacja Wspierania Rozwoju Usług Społecznych
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
Telefon: 12 431 07 05

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)


Do pobrania:

Załącznik nr 1 - ankieta rekrutacyjna - uczeń [PDF, 293,10 KB]

Załącznik nr 2 - ankieta rekrutacyjna - nauczyciel [PDF, 297,19 KB]

Załącznik nr 3 - ankieta rekrutacyjna - rodzic, opiekun prawny [PDF, 277,33 KB]

Załącznik nr 8 - umowa uczestnictwa ucznia w projekcie [PDF, 292,37 KB]

Załącznik nr 9 - umowa uczestnictwa nauczyciela w projekcie [PDF, 291,66 KB]

Załącznik nr 10 - umowa uczestnictwa - rodzic, opiekun prawny [PDF, 290,75 KB]

Załącznik nr 11 - klauzula informacyjna RODO [PDF, 283,87 KB]

Załącznik nr 12 - wykaz zajęć dostępnych dla uczniów [PDF, 260,46 KB]

Załącznik nr 13 - wykaz zajęć dostępnych dla nauczycieli [PDF, 232,54 KB]

Załącznik nr 14 - wykaz zajęć dostępnych dla rodziców, opiekunów prawnych [PDF, 233,82 KB]


Dane kontaktowe

Urząd Gminy Świercze
ul. Kolejowa 2, 06-150 Świercze
tel./fax: (23) 691 60 45,
(23) 691 60 12
504232687
e-mail: gmina@swiercze.pl

Godziny pracy Urzędu

poniedziałek - piątek: od 7:30 do 15:30

kasa czynna od 7:30 do 13:30

Numer konta bankowego

Bank Spółdzielczy w Nasielsk O/Świercze
41 8226 0008 2003 3000 1818 0001

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.